vrijdag 11 juli 2025
  • Alkmaar
  • Bergen (NH)
  • Castricum
  • Dijk en Waard
  • Heiloo
  • Uitgeest
  • Login
WESTFRIESLAND REGIO.
  • NHNRegio
  • 112NHN
  • AlkmaarRegio
  • NoordkopRegio
  • WaterlandRegio
  • WestfrieslandRegio
  • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

ALKMAARREGIO.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
ALKMAAR REGIO.
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

Column Peter Ursem: Wegwijs

Redactie Door Redactie
26 november 2021
in Nieuws, Westfriesland Regio
Reading Time: 3 mins read
A A
Stuur door via FacebookDelen via TwitterWhatsappE-mail

25 november 2021 – Column Peter Ursem: Wegwijs

Mijn vrouw en ik nemen af en toe wanneer we naar een andere Westfriese gemeente willen gaan een alternatieve route. Soms waren we dat niet van plan, maar volgden we een alternatieve route omdat we abuis waren. Dat is zelden erg, wanneer er geen tijdsdruk is. Zelf voel ik enige schaamte wanneer ik door een dorp in de buurt van Hoorn rijd en ontdek dat het de allereerste keer is dat ik dat dorp aan deed. Ik woon sinds 1973 in Westfriesland (toen voor bijna iedereen gewoon nog West-Friesland). Weliswaar in Hoorn, maar dat moet toch ook tellen.

(advertentie)

Westfriesland telt veel kilometers weg, 484 km zelfs, en deze week mochten we lezen dat al die wegen niet meer eigendom zijn van Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier. Al die wegen worden overgedragen naar de gemeenten. Wow! zou je kunnen denken, maar evenzogoed: nee hè? Ook het onderhoud is dan voor de gemeenten. Het hoogheemraadschap is dan elk jaar wat minder geld kwijt en dat betekent dat de jaarlijkse belasting die de Westfriezen aan het hoogheemraadschap betalen ook verminderd wordt. Ik geef toe: ook mijn eerste gedachte was: oh, dan is er eigenlijk niks aan de hand. Na mijn eerste gedachte komt bij mij steevast de vraag: oja, is dat zo? Ik vrees dat het niet zo gemakkelijk zal liggen.

oh, dan is er eigenlijk niks aan de hand

Hoorn heeft al toegehapt en zich meester gemaakt van enkele polderwegen binnen de gemeentegrens. De andere gemeenten hikken er nog even tegen aan en zullen dat pas doen in 2023. Dat besluit dwingt je naar de vraag: waarom dan pas? De Hoornse wethouder Samir Bashara zegt monter dat de Westfriese gemeenten nu de volle zeggenschap hebben over de polderwegen en dat dit duidelijkheid verschaft. Ik betwijfel dat niet, want ik hoor deze wethouder zelden iets zeggen dat nergens op slaat.

Ik denk dat het aantal kilometers polderweg voor Hoorn een heel stuk minder is dan menig andere Westfriese gemeente in het bezit zal krijgen. Lekker veel kilometers kosten ook lekker veel meer geld. Moet je dan blij zijn dat je qua grondgebied de grootste gemeente bent? Wordt het zo afgesproken dat elke gemeente financieel verantwoordelijk is voor elke kilometer binnen de eigen gemeentegrens? Ik zou als gemeentebestuurder dan zo snel mogelijk een aantal wegen definitief afsluiten, of anders direct tolpoortjes inrichten.

Ik heb altijd het volste vertrouwen in het financiële verantwoordelijkheidsgevoel van onze bestuurders

Ik heb altijd het volste vertrouwen in het financiële verantwoordelijkheidsgevoel van onze bestuurders, maar krijgt elke gemeente het deel van het geld wat het hoogheemraadschap jaarlijks aan de wegen daar kwijt was? Het deel van de belasting dat het hoogheemraadschap besteedde aan wegenonderhoud moet nu opgebracht worden via de verhoging van de ozb-belastingen van de gemeenten. Ik weet dat juist die belastingverhogingen een enorme stennis teweeg brengen.

Stel dat de zeven Westfriese gemeenten nu besluiten dat elke Westfriese belastingbetaler evenveel polderwegenbelasting gaat betalen, ongeacht het aantal te onderhouden kilometers binnen de afzonderlijke gemeente. Krijg je dan niet dat Hoornse politici gaan emmeren dat de Hoornse inwoners onevenredig meer betalen aan wegen die helemaal niet van Hoorn zijn? We kennen zoiets ook al bij onderhoud natuur- en recreatieplekken binnen Westfriesland. Krijgen we argumenten dat Hoorn meer betaalt aan schouwburg en ijsbaan dan de andere gemeenten, terwijl er een hoop gebruikers zijn vanuit heel Westfriesland?

Neem maar aan dat over deze zaken al druk gesproken is. Ik begrijp dan ook goed dat zes gemeenten zeggen dat ze pas over twee jaar de eigen polderwegen willen bezitten. Misschien hebben ze bij het onderhandelen met Hoorn iets aan het feit dat ik nog meer mensen uit Hoorn ken, die wel eens de Westfriese polderwegen langs rijden. Ik hoop alleen niet dat men mij in Hoorn vuil gaat aankijken omdat mijn vrouw en ik het zo leuk vinden af en toe nieuwe polderweggetjes buiten Hoorn te ontdekken. Misschien is de wegenoverdracht een goede reden te meer om in heel Westfriesland wat meer Westfries te denken. Wordt Westfries wegwijs!

Tags: ColumnPeter Ursem
ShareTweetSendSend

Meer uit AlkmaarRegio.

Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord opgericht; ‘echt aan de slag’

Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord opgericht; ‘echt aan de slag’

7 juli 2025
0

Dit zijn de 30 genomineerden voor Beste Onderneming van Noord-Holland 2025

2 mei 2025
0

Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen; veel verrassende kijkjes achter de schermen bij bedrijven

4 februari 2025
0

Monitor Werklocaties NH; Toename leegstand kantoorruimte, tekort aan bedrijventerreinen

23 januari 2025
0

Economische Agenda 2024 – 2040 voor NHN gepresenteerd; focus op Agri & Food, Energie en Water

17 oktober 2024
0

Dit weekend afsluitingen A7 bij Purmerend (overzicht); 16 oktober einde verbod vrachtwagens en bussen

11 oktober 2024
0

Meer dan 100 werkgevers geïnspireerd door MVO-bijeenkomst in Heerhugowaard

25 mei 2024
0

Rijstrook minder op A7 bij Purmerend door vrachtwagens die verbod negeren

16 mei 2024
1

MEEST GELEZEN

  • Rijstrook minder op A7 bij Purmerend door vrachtwagens die verbod negeren

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Start aanpak bodemsituatie mountainbikeparcours De Bult

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Noord-Holland Noord zoekt oplossingen voor krappe arbeidsmarkt tijdens Het Grootste Werkfestival

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dijklander Ziekenhuis tekent regionaal convenant medicatieveiligheid

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Westfriese Uitdaging zoekt nieuw project: ‘Realiseer de droom van jouw vereniging’

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Laatste berichten

Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord opgericht; ‘echt aan de slag’

Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord opgericht; ‘echt aan de slag’

7 juli 2025

Dit zijn de 30 genomineerden voor Beste Onderneming van Noord-Holland 2025

2 mei 2025

Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen; veel verrassende kijkjes achter de schermen bij bedrijven

4 februari 2025

Monitor Werklocaties NH; Toename leegstand kantoorruimte, tekort aan bedrijventerreinen

23 januari 2025

Economische Agenda 2024 – 2040 voor NHN gepresenteerd; focus op Agri & Food, Energie en Water

17 oktober 2024

Dit weekend afsluitingen A7 bij Purmerend (overzicht); 16 oktober einde verbod vrachtwagens en bussen

11 oktober 2024

Meer dan 100 werkgevers geïnspireerd door MVO-bijeenkomst in Heerhugowaard

25 mei 2024

Rijstrook minder op A7 bij Purmerend door vrachtwagens die verbod negeren

16 mei 2024
  • NHNRegio
  • 112NHN
  • AlkmaarRegio
  • NoordkopRegio
  • WaterlandRegio
  • WestfrieslandRegio
  • ZakelijkNHN

© 2020-2021 NHN.NU nieuwsnetwerk uitgegeven door Westfriesland Media

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Alkmaar
  • Bergen (NH)
  • Castricum
  • Dijk en Waard
  • Heiloo
  • Uitgeest

© 2020-2021 NHN.NU nieuwsnetwerk uitgegeven door Westfriesland Media

X